MUDr. Kateřina Cajthamlová

5 důležitých otázek
MUDr. Kateřiny Cajthamlové

Při hubnutí se lidé často soustředí pouze na svoji váhu, ale celá věc má často mnohem širší souvislosti. Já jako internista zabývající se psychosomatickými chorobami doporučuji položit si následujících 5 otázek. Pokud si na ně sami sobě dokážete pravdivě odpovědět, můžete najít leckdy tu pravou příčinu vašich nadbytečných kilogramů tuku i účinný způsob, jak se jich zbavit.

Vybírejte si jídla, která máte rádi, a jezte je v pravidelných intervalech

strava.jpgPro správnou funkci vašeho organizmu potřebujete přijímat potravu v pravidelných intervalech. Je velmi důležité jíst v menších dávkách a pravidelně. Jinak zjistíte, že dostáváte nepřekonatelný hlad a nacpete se i tím, co byste jíst neměli. Jezte jídla, která vám chutnají, ale pokuste se vystříhat přemíry tuku a cukru.
Dobrým stravovacím systémem jsou tři normální jídla denně (k večeři si ovšem dejte jen něco lehkého) a dvakrát něco malého (snack), aby byl organizmus dostatečně vyživován a hladina cukru v krvi tolik nekolísala. Lze však přesně dodržet rozvrh jídelníčku, i když máte málo času a život plný stresů a nepředpokládaných událostí? Klíčem je načasovat jídelníček tak, aby byl v souladu s rytmem vašeho každodenního života. Zapamatujte si, že opravdové jídlo nemusí být jen takové, které vyžaduje dlouhodobou přípravu. Sendvič nebo talíř polévky mohou být právě tím potřebným a vhodným jídlem (několik užitečných receptů najdete i na této stránce dole). Jako něco malého (snack) dobře vyhovuje džus nebo ovoce.
Za všech okolností je důležité pít dostatečné množství vody. Tím, že si zvyknete na pravidelný příjem stravy, postaráte se současně o stálý přísun vitaminů a minerálů. Takto získáte pro tělo většinu potřebných látek. Zjistíte, že váš organizmus bude schopen rychleji reagovat na zátěž a že budete mít po celý den potřebnou energii a životní elán. A navíc budete také zdravě hubnout!


Další užitečné rady

- Říkejte si, že jídlo, které je pro vás vhodné, je současně nejchutnější.
- Pijte dostatek vody (alespoň 2 litry denně), nejlépe s trochou citronové šťávy.
- Vystříhejte se těch nejhorších "tučných" pochoutek (uzeniny, tučné sýry, smaženiny).
- Jezte pravidelně ve stanovenou dobu.
- Snězte alespoň tři porce ovoce nebo zeleniny denně.

Jídelníček, který zde předkládáme, je zpracován tak, aby jídla byla chutná a zároveň poskytovala dostatek bílkovin, vlákniny i sacharidů. Obsahují také určité tuky, aby pokryly vaši potřebu užitečných tzv. esenciálních mastných kyselin, ale aby vás přitom nezatěžovaly nadbytkem energie. Pro zpříjemnění a zvýraznění chuti používejte hodně koření a čerstvých bylinek. Různá jídla můžete kombinovat rozličnými způsoby, abyste dosáhli větší pestrosti jídelníčku a aby se denní příjem kalorií pohyboval kolem 1000-1200 kcal. Můžete mezi sebou střídat jídla určená k obědu nebo k večeři. Jestliže budete kombinovat jídla velmi pozorně a citlivě, zbude ve vaší dietě také určité místo na malé zákusky. Společně s jídly pijte obyčejnou vodu nebo minerálku, ochucenou kouskem citronu. Budete-li chtít, můžete také vypít šálek černé kávy nebo čaje bez cukru, protože tyto nápoje neobsahují žádné kalorie.