MUDr. Kateřina Cajthamlová

5 důležitých otázek
MUDr. Kateřiny Cajthamlové

Při hubnutí se lidé často soustředí pouze na svoji váhu, ale celá věc má často mnohem širší souvislosti. Já jako internista zabývající se psychosomatickými chorobami doporučuji položit si následujících 5 otázek. Pokud si na ně sami sobě dokážete pravdivě odpovědět, můžete najít leckdy tu pravou příčinu vašich nadbytečných kilogramů tuku i účinný způsob, jak se jich zbavit.

Pohyb

fitness-and-health.jpg
Čím více se pohybujete, tím více energie spotřebováváte. Pokud vážíte opravdu hodně, může se vám cvičení zpočátku zdát velmi namáhavé. Každý, i sebemenší krok, který v tomto směru uděláte, je dobrým krokem. Je lepší dělat málo než vůbec nic. Co děláte rádi? Chodíte, tancujete, běháte nebo hrajete míčové hry? Nebo byste raději seděli před televizí a procvičovali menší svaly jednoduchými pohyby (promačkáváním, natahováním, třesením)? I lehké cvičení je velmi dobrou cestou ke spalování tuků. Dejte si za úkol chodit alespoň půl hodiny denně. Začněte třeba chodit pěšky do práce. Výsledky uvidíte už po uplynutí jednoho týdne. První úbytek váhy posílí vaši motivaci a vy můžete délku vaší chůze prodloužit. Nebo se alespoň čas od času odměňte procházkou. Je to dobrý způsob, jak relaxovat, omezit vliv stresu a zároveň snížit vaši váhu. I obyčejná chůze způsobí, že se budete cítit lépe. Přitom chození je tak snadné a levné!

Cvičení

Pravidelná tělesná aktivita pomáhá udržovat dobře fungující metabolizmus krevního cukru a tuků, zpevňuje postavu a jak pomáhá sebevědomí, ani není třeba zmiňovat. Měli byste vědět, že ke spalování tuků není třeba cvičit nijak náročně. Naopak, nízká až střední pohybová zátěž (při asi 60 až 70 % maximální tepové frekvence) je pro spalování tukových zásob nejefektivnější. V následující tabulce můžete zjistit, jakou máte přibližnou maximální tepovou frekvenci.

věkmaximální tepová frekvencedoporučená tepová frekvence při cvičení za účelem hubnutí (počet tepů za minutu)
20200120 - 140
30190114 - 133
40180108 - 126
50170102 - 119
6016096 - 112


Velmi důležité je cvičit pravidelně, nejlépe třikrát týdně nebo častěji. Nejlepší formou pohybové aktivity je tzv. aerobní cvičení jako chůze, jogging, aerobik (včetně spinningu a vodního aerobiku), tanec, jízda na kole, plavání, kolečkové brusle, běžky a tak dále. Když je venku moc zima nebo vlhko, choďte cvičit na kardio-stroje do fitness, je to skvělá forma aerobního tréninku. A nezapomínejte, že práce s vysavačem, vytírání podlah nebo zahradničení rovněž představují nízkozátěžové aerobní cvičení.

Kolik energie spotřebujete za půl hodiny sportovních aktivit:
EnergiekcalkJ
volejbal300-6001250-2500
squash475-8802000-3700
jogging165-240700-1000
plavání300-7401250-3100
běh na lyžích390-6501650-3800
tenis300-7501250-3150
jízda na kole390-6501650-2700
aerobik390-8001650-3350