MUDr. Kateřina Cajthamlová

5 důležitých otázek
MUDr. Kateřiny Cajthamlové

Při hubnutí se lidé často soustředí pouze na svoji váhu, ale celá věc má často mnohem širší souvislosti. Já jako internista zabývající se psychosomatickými chorobami doporučuji položit si následujících 5 otázek. Pokud si na ně sami sobě dokážete pravdivě odpovědět, můžete najít leckdy tu pravou příčinu vašich nadbytečných kilogramů tuku i účinný způsob, jak se jich zbavit.

Snižte příjem tuků

600-00933599.jpgNadbytek tuků v naší stravě je hlavní příčinou nadváhy. Přesto tuky potřebujeme, pouze by jich mělo být méně. Tuk je potřebný např. pro zabezpečení řady hormonálních funkcí organizmu, pro vstřebávání v tucích rozpustných vitaminů (A, D, E a K), k dochucování, zabarvování a úpravě konsistence připravovaných jídel. Některé tuky jsou velmi důležité pro obranný imunitní systém organizmu a pro regulaci cholesterolu v krvi (tzv. nenasycené mastné kyseliny). Problémem je, že konzumujeme příliš velké množství tuků a navíc jsou to tuky nesprávného typu. Potřebujeme snížit příjem tuků z mléka, sýrů a masa a nahradit je tuky z ryb a olejnatých rostlin (např. ze semen řepky, oliv nebo slunečnic). Nejjednodušší způsob hubnutí je tedy omezit příjem některých tuků.


Porovnejte:

1 g tuku obsahuje 9 kcal (38 kJ) energie.
1 g alkoholu obsahuje 7 kcal (29 kJ) energie.
1 g bílkovin nebo sacharidů (cukrů) obsahuje pouhé 4 kcal (17 kJ) energie.

Vezměme si např. chléb s máslem. Kdysi, když se lidé tolik nepřejídali a vykonávali fyzicky náročnou práci, potřebovali na chléb i máslo jako vydatný zdroj energie. Moderní způsob života však znamená, že mnoho lidí pracuje vsedě a tak máslo vůbec nepotřebují. Deset gramů másla obsahuje 80 kcal energie. Sníte-li denně tři krajíce chleba, každý namazaný deseti gramy másla, odpovídá to příjmu 240 kcal (1 MJ) energie. Za rok se tak v těle nahromadí 87 600 kcal, z nichž se může vytvořit 12,5 kg tělesného tuku! Už vás někdy napadlo pomazánkový tuk prostě vynechat? Zkuste sníst sendvič bez másla, ale s nakrájeným rajčetem nebo okurkou posypanými malým množstvím bylinkové soli, nebo sendvič namazaný tenkou vrstvou nízkotučného sýra, posypaný jemně nastrouhaným křenem. Uvidíte, jak vám zachutnají! V supermarketech proto vyhledávejte hlavně nízkotučné potraviny.