MUDr. Kateřina Cajthamlová

5 důležitých otázek
MUDr. Kateřiny Cajthamlové

Při hubnutí se lidé často soustředí pouze na svoji váhu, ale celá věc má často mnohem širší souvislosti. Já jako internista zabývající se psychosomatickými chorobami doporučuji položit si následujících 5 otázek. Pokud si na ně sami sobě dokážete pravdivě odpovědět, můžete najít leckdy tu pravou příčinu vašich nadbytečných kilogramů tuku i účinný způsob, jak se jich zbavit.

Jak se dopracovat k ideální tělesné hmotnosti a jak si ji udržet

hubnuti.jpgChtěli byste zeštíhlet, ale nemáte jistotu, že vaše snažení přinese očekávané výsledky? Nečekejte, že zhubnete, aniž byste změnili stravovací návyky a životní styl. Abyste s úspěchem a ve zdraví dosáhli vytouženého cíle, musíte zkrátka přestat jíst nezdravé potraviny a začít se pravidelně hýbat. Pro mnohé je taková změna velmi obtížná, ale věřte, výsledek stojí za to! Ve vašem snažení vám pomůžou osvědčené tipy na zeštíhlení a speciální bioaktivní látky, díky kterým se vám podaří dosáhnout vysněného cíle mnohem snáz.

Proč selhává tolik zeštíhlovacích programů a diet?

Většina diet na hubnutí je velmi nevyvážená, pokud jde o obsah živin, vitaminů a minerálů ve stravě. To způsobuje, že výměna látková se jen obtížně udržuje v rozumných mezích. Obvykle značně omezený příjem stravy v dietě znamená, že se vašemu organizmu nedostává potřebné energie. Výsledkem je stálý pocit hladu a únavy. Vaše tělo reaguje po nějaké době náhlou potřebou sníst nějaké další jídlo - obvykle takové, které vůbec není vhodné. Nastává známý jo-jo efekt, kdy po dietě znovu naberete shozená kila zpět.

jabko_smetrem.jpgJak úspěšně zeštíhlet?

Přísné „hladové“ diety mohou přinést rychlý výsledek. Ten však trvá jen krátce, protože tělo se velmi rychle přizpůsobí nižšímu přísunu živin a látková výměna (metabolizmus) se výrazně zpomalí. Když začnete zase normálně jíst a dopřávat si všechny ty dobroty, které jste během diety nejvíce postrádali, vaše tělo nezačne okamžitě spalovat nové kalorie tak jako dříve. Výsledkem je, že přiberete na váze stejně rychle, jak rychle jste ji shodili (jo-jo efekt). Abyste dosáhli přijatelné a stabilizované úrovně metabolických pochodů ve vašem organizmu, je třeba, abyste denně přijímali asi 1000-1200 kcal (4,2-5 MJ) energie. Pro dosažení rychlejší ztráty hmotnosti je lepší urychlit metabolizmus sportem a cvičením. Ze zákona zachování energie jednoznačně vyplývá, že pokud bude energetický výdej převažovat nad energetickým příjmem, dojde k redukci váhy.

Zopakujte si na základní pravidla při hubnutí!

- Pravidelně jezte pestrou vyváženou stravu, dostatek ovoce, zeleniny a vyvarujte se konzumaci nezdravých potravin. Nepřejídejte se a ani nehladovte!
- Hodně pijte, zejména čistou nesycenou vodu. Vzdejte se alkoholických nápojů, obsahují hodně cukru!
- Zvyšte pohybovou aktivitu – budete se cítit lépe fyzicky i psychicky.
- Nedržte drastické redukční diety, jenom si tím způsobíte zdravotní potíže. Být štíhlí – ano, ale jen pokud budete zároveň zdraví a spokojení.

Stanovte si reálné cíle

realne_cile.jpgJsme různí. Naše tělesná hmotnost je určena geny, stravováním, vnějším prostředím a úrovní naší tělesné aktivity. Soustřeďte se na dosažení takové postavy, která vám nejlépe vyhovuje. Nesnažte se však za každou cenu soutěžit s ostatními. Život je víc, než jen vaše postava! Jestliže vás boj s nadbytečnými kilogramy stresuje a vyvolává stavy deprese, nestojí za to hubnout. Možná se cítíte nešťastní se svou nadváhou. Není to však důvod k tomu, abyste se snažili násilně snížit tělesnou hmotnost na nereálnou úroveň metodami, které změní váš životní styl tak drasticky, že se budete špatně cítit a nakonec ztratíte vůli pokračovat. Pro snižování hmotnosti si určujte krátkodobé cíle a termíny, kdy má být dílčích cílů dosaženo. Odpočiňte si občas od diety, například když jdete do společnosti. Užívejte si života, ale stále s ohledem na váš aktuální úkol - shodit nadváhu.